tips bij herfst blues

Herfstblues? Zeven tips om weer vrolijk te worden

Met de stormachtige regens van deze dagen zijn er heel wat mensen met de herfstblues. Waar is toch die zon gebleven!? En komt ie nog wel terug? Soms is het goed om er gewoon even aan toe te geven. Even te klagen. Je een dag verstoppen in bed. Of filmpjes en series kijken tot je erbij neervalt. Maar je weet net als ik; op een gegeven ogenblik wil je eruit. En heb je geen zin in die blues. Wanneer dat moment aanbreekt, kunnen de volgende tips je helpen om door te zetten. Om de blues af te schudden en weer volledig in je kracht te staan.

#1: Maak licht in je huis

Nu het licht buiten afneemt, wordt het weer belangrijk dat je in huis voldoende licht hebt. Je kunt zelfs kiezen voor een lichtbak, maar bereikt ook al veel met gewone lampen. Wist je bijvoorbeeld dat wanneer je een lamp op een lichte muur richt, je kamer niet alleen lichter wordt, maar ook groter en ruimer lijkt?

#2: Let op wat je eet

Sommige voedingsmiddelen kunnen een boost geven aan je humeur. Een goed voorbeeld daarvan is (pure) chocolade en dan liefst de raw-versie. De naam Lovechock is niet voor niets bedacht. Dit terwijl snoepgoed en koekjes (zeker die waar veel suiker in zit) een tijdelijke high geven, maar gevolgd worden door een diepere low. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Natuurlijk is het ook mogelijk de herft aan te grijpen voor een (milde) detox, bijvoorbeeld de Detoxweek voor Vrouwen in oktober.

#3: plan een uitstapje of (mini)vakantie waar je naar uit kunt kijken

Probeer alvast een uitstapje of (mini)vakantie te plannen waar je naar uit kunt kijken. Met de herfst en winter voor de deur lijkt er een eeuwigheid voor je uit te strekken voordat de zon en warmte weer terug komen. In februari vlieg je al voor 100 euro naar de Spaanse zuidkust en als je een beetje low-budget blijft, is dat voor veel mensen best haalbaar. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan een retraite in Spanje, of een ander uitstapje waar jij van gaat genieten.

#4: Maak toch die wandeling (op een moment dat het niet al te hard regent ūüėČ

De regen of harde wind maakt dat je sneller binnen blijft zitten. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat het voor ons humeur echter echt goed is om regelmatig in de natuur te zijn. Dus trek die stevige wandelschoenen aan en ga erop uit. En als je dan toch nat wordt, nou ja, zet dan na thuiskomst de kachel even lekker aan en kies voor een heerlijk verwarmende thee en een lekker muziekje om weer helemaal op te warmen.

#5: Luister naar vrolijke muziek

Het is wederom wetenschappelijk onderzoek dat we aanhalen voor deze tip. Daaruit blijkt namelijk dat muziek met een lekkere up-beat je humeur flink kan omtoveren. Zowel op korte termijn als de langere.

#6: Wees lief voor jezelf

En last but not least; wees lief voor jezelf. Zit jezelf niet teveel op de kop dat je het anders moet doen, dat je niet goed genoeg bent of met een ‘zie je nu wel, ik ben een slappeling dat ik zo gevoelig ben voor de herstblues.’ Soms zit je er gewoon even in. Dat geeft je de mogelijkheid er ook weer uit te kruipen. Door goed voor jezelf te zorgen.

#7: Beheer je gedachten en gevoelens

De hersftblues kunnen allerlei associaties oproepen. Gedachten en gevoelens waar je niet vrolijker van wordt. Besef dat iedere gedachte en ieder gevoel aan jou verschijnt en jij de keuze hebt er al dan niet op in te gaan. Ga in op een ik-ben-zielig gedachte of gevoel en je voelt je al snel de meest zielige persoon op de hele aarde. Niet dat je de herfstblues moet ontkennen, maar je hoeft er niet continu op in te gaan. Wil jij beter worden in het beheren van je gedachten en gevoelens? Overweeg dan eens de thuiscursus Aandacht & Focus. Nu als herfstaanbieding.